close

Seorang Kanak2 Tercucuk Jarum Suntikan Di Taman Permainan Yg MENYEBABKAN… MENGEJUTKAN !!



Seorang budak lelaki dari Fort Collins, Colorado, menemui jarum suntik hipodermik semasa bermain di sebuah taman dan secara tidak sengaja tercucuk jarinya. Ibunya takut dia kini berisiko dijangkiti HIV atau hepatitis, dan memberi amaran kepada ibu bapa yang lain untuk berhati-hati dengan anak-anak mereka bermain di luar, kerana objek berbahaya boleh ditemui di kawasan kejiranan.

IBU MEMBIARKAN ANAK BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN

Erin Johnson Gilmore, ibu kepada dua orang anak dari Fort Collins, Colorado, membiarkan anaknya berusia 4 tahun bermain di taman.

Dia tidak menjangkakan anaknya akan mencari jarum suntikan yang digunakan. Semasa mengumpul dan membuang kon pain di bawah pokok di dekat taman permainan, budak itu melihat picagari itu, memikirkan ia hanya objek kecil yang tidak berbahaya, dan mengambilnya.

KECEWA DENGAN POLIS

Kita hanya boleh membayangkan betapa menakutkan kejadian seperti itu untuk ibu bapa.

Erin segera melaporkannya ke Kota Fort Collins. Daripada sana, dia mengetahui bahawa malangnya isu ini agak “biasa” di taman-taman Fort Collins. Dia juga melaporkannya kepada Jabatan Polis Kota Fort Collins, tetapi diberitahu bahawa “melainkan jika seseorang dengan sengaja mencucuknya baru ia dikirakan sebagai jenayah,” dan mereka tidak mengambil laporan.

Erin menulis pada Facebooknya: “Itu sangat memalukan, orang yang sepatutnya menjaga keselamatan memberitahu saya ia bukan masalah besar.”

TERUS BAWA KE HOSPITAL

Erin pergi berjumpa doktor dengan anaknya. Pasukan penyakit berjangkit di hospital kanak-kanak di Denver mengatakan bahawa tiga kebimbangan terbesar yang disebabkan oleh insiden adalah HIV, hepatitis B, dan hepatitis C. Untungnya jarum kecil, yang, menurut pakar-pakar, adalah tanda yang baik, tetapi pada namun sebaliknya, ia kelihatan seperti “dimasak,” yang tidak baik. Anak lelaki Erin, Charlie, telah diberikan vaksin untuk hepatitis B. Mengenai HIV dan hepatitis C, kedua-dua penyakit ini hanya dapat bertahan selama kurang dari seminggu.

KEMUNGKINAN DIJANGKITI HIV/HEPATITIS C

Jadi, Charlie kurang berkemungkinan untuk dijangkiti penyakit-penyakit itu, tetapi tidak ada cara untuk mengetahui berapa lama jarum ditinggalkan di taman itu.

Kemungkinan HIV melalui jarum suntikan yang dijangkiti adalah 0.23%. Erin menemani anaknya ke hospital untuk mendapatkan darahnya. Mereka masih menguji kekebalan hepatitis B dan menjalankan ujian HIV dan hepatitis C.

Erin berharap bahawa tidak ada perkara yang buruk akan berlaku dan meminta pertolongan dalam bentuk doa: “Silakan berdoa agar Charlie tidak berakhir dengan HIV, hepatitis, atau penyakit potensi lain yang serius. Untuk ibu bapa yang lain di luar sana, dia mempunyai mesej: “Ibu bapa sila memantau di mana anak-anak anda bermain!”

Sumber: Era Baru




Sumber : BeritaSemasa

Arsip Blog

Popular Post

Cloud Categories

Berita (194)